Pages

Thursday, April 28, 2011

aku ke Malaikat itu?

 

Suatu hari seorang bayi menerima perintah daripada Penciptanya: "Sebentar lagi engkau akan bersiap sedia untuk diturunkan ke dunia."



Sesungguhnya bayi itu berasa amat takut,gusar memikirkan akan dilahirkan ke dunia yang tidak pernah dilihatnya.



Lalu bayi itu bertanya pada Tuhannya: "Selama ini ada malaikat yang menjagaku. Dan para malaikat itu memberitahu aku akan dikirimkan ke dunia. Tetapi bagaimana aku akan hidup di dunia itu dengan tubuhku yang kecil dan lemah ini?"



Lalu Tuhan menjawab: "Jangan takut. Sesunguhnya aku telah memilih seorang malaikat untuk menjaga dan mengasihimu di dunia itu nanti." Akibat masih takut,bayi itu bertanya lagi: "Dunia itu sudah tentu berbeza.Jika di dalam syurga ini aku hanya perlu bermain ,menyanyi dan ketawa membuatkan ku terasa bahagia. Bagaimana di dunia itu nanti?"



Lalu Tuhannya menjawab: " Jangan takut. Malaikat yang aku pilih itu akan menyanyikan lagu untukmu,menghadiahkanmu dengan senyuman dan kasihnya membuatkan engkau berasa hangat dan dicintai." Bayi itu masih belum lagi berpuas hati  lalu bertanya lagi: " Aku tidak akan memahami bahasa mereka dan mereka juga tidak akan memahami apa yang ingin aku bicarakan. Bagaimana aku boleh hidup dengan mereka?"


Lalu Tuhannya menjawab: "Malaikat yang kupilih itu akan berbicara denganmu dengan bahasa yang paling indah ,paling lembut dan dipenuhi kesabaran dan perhatian . Dengan ketulusan dia akan mengajarmu untuk berbicara.Bayi itu bertanya lagi: "Dan bagaimana caranya perlu aku lakukan jika ingin berbicara dengan-Mu kelak?"


Lalu Tuhannya menjawab:"Malaikatmu itu akan mengajarmu bagaimana caranya nanti!" Bayi itu masih terus bertanya: " Aku dengar di dunia itu ramai orang jahat.Jadi siapa yang akan melindungiku nanti ?" Lalu Tuhannya menjawab: "Malaikatmu itu akan melindungimu dengan segenap jiwa raganya sekalipun perlu mengorbankan dirinya!"


Dengan sedih,bayi itu bertanya lagi: " Aku akan berasa sedih kerana tidak dapat bersama dengan-Mu lagi!" Lalu Tuhannya menjawab: "Usah gusar.Malaikatmu itu akan menceritakan tentang-Ku padamu.Malaikat itu akan mengajar engkau bagaimana engkau akan kembali  kepada-Ku bila sampai waktunya nanti.Sesunguhnya aku sentiasa berada disisimu!"


Dan sebelum diturunkan ke dunia,bayi itu bertanya soalan terakhir: " Jika sudah terpaksa aku pergi ke dunia itu,bolehkah aku tahu siapakah nama malaikat yang Engkau maksudkan itu?" Lalu Tuhannya menjawab:



"Ibu!Ibu yang melahirkan engkau!"



*





*







*









*







*







*



Di suatu petang yang tak berapa hening...


en suami membacakan artikel ini dari Mastika...


'you should post this in your blog...' he said


'owhhh... ok...' i said


then..


suddenly it hit me..


begitu tinggi dan mulia kedudukan seorang ibu di sisi Allah..


tapi,


isya' malam tadi pon aku burn...


kepenatan lalu terbongkang...



huhuhuhuhu.... tak bagus la!




Ya allah, Ampunkan aku...
berikanlah aku kekuatan dan kesabaran dalam membesarkan anak-anakku
Amin




1 comment:

LadyRye said...

aku ni kan

dah la tengah emosi

baca plak post2 tacing camni

dan dan hati jadi tisu tau!



besarkan rahmat Dia bagi? kadang-kadang aku rasa macam tak layak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...